Учнівське самоврядування

Проблема учнівського самоврядування на сучасному етапі розвитку школи
Савечко Я.В.
Велике значення в житті школи має діяльність дитячої організації. Освітні державні документи наголошують на необхідність спрямувати виховний процес через органи учнівського самоврядування. Саме елементи дорослого громадського життя моделюються у школі через учнівське самоврядування. Воно є важливою частиною демократичних процесів як в школі, так і в суспільстві вцілому. Учнівське самоврядування сьогодні багато обговорюють, вкладаючи різний зміст в його тлумачення. Частина педагогічних працівників вважає самоврядування - свого роду грою дітей “в дорослих”. За таких умов діти привчаються робити, як “дорослі”: проводять засідання, виступають з доповідями, організовують заходи... Від дорослих їх відрізняє лише одне - все, що вони роблять, придумано та заздалегідь вирішено не ними, а дорослими. Скажемо прямо: це не самоврядування. Школярі, виявляючи “самостійність” за таким сценарієм, не набувають досвіду, необхідного для їх участі в управлінській діяльності, не звикають до реальної відповідальності за свої дії. Вони нагромаджують інший “досвід”: звикають до того, що можна називатись “відповідальними”, але фактично ні за що не відповідати. Справжнє ж самоврядування передбачає наявність реальних прав його органів, а не лише обов'язки і відповідальність за свою роботу.
На сьогоднішній день важливо створити умови для реальної участі самих учнів в організації своєї діяльності, реалізації їх права на фантазію і творчість у виборі форм досягнення поставлених цілей, відповідальність за отримані результати. Разом з цим необхідно заохочувати учнів до відкритого, демократичного обговорення справ школи, критичну оцінку дій своїх товаришів і педагогів. Ідеться про конкретне залучення до справ навчального закладу, громади, суспільства, про розвиток лідерського потенціалу юнаків і дівчат уже в стінах школи.Органи самоуправління в школі як важливий компонент виховної системи повинні відчувати себе господарями своєї школи, свого життя і побудови взаємин. Щоб учнівське самоврядування сприяло вирішенню виховних завдань, було реальним, а не фіктивним, педагоги повинні забезпечувати:· чітке визначення прав та обов'язків органів самоуправління, готовність педагогів поважати їх рішення і пропозиції;· використання демократичних процедур обрання лідерів та прийняття рішень, можливість учнів самостійно планувати справи, організовувати їх та підводити підсумки;· здійснення тактовної педагогічної допомоги органам учнівського самоуправління, готовності учителів та адміністрації школи взаємодіяти з ними, повага до реальних прав і обов'язків учнів.Поле дії учнівського самоврядування в нашому навчальному закладі – забезпечення порядку, організація чергування в школі, проведення загальношкільних лінійок, зборів, контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог, організація роботи щодо благоустрою території школи, участь в гуртках, підготовка та проведення конкурсів свят, волонтерська діяльність, було відновлено випуск шкільної газети, удосконалено систему чергування по школі.
Учнівське самоврядування - це не проблема школярів, а педагогічна проблема, основою стратегії якої є послідовне створення за допомогою органів учнівського самоврядування духовно-морального клімату взаємних стосунків,   утвердження учнів у ролі організаторів і відповідальних за якість життя колективу, перетворення їх на суб'єкт виховання і самовиховання.
Потрібно доручати підліткам серйозні справи, адже громадська інфантильність призводить до обмеження інтелектуальної.Тому головне завдання учнівського самоврядування - виховувати взаємини, за яких людина вже у підлітковому віці безпосередньо спілкувалася б із суспільством, а кожен вихованець відчував би себе активним учасником громадянського життя, конче потрібним суспільству.Таким чином, учнівське самоврядування - це не гра в життя, а життя, що насичено інтелектуальною працею, побудоване на законах краси, добра, величезна сила, що спрямована на розвиток самостійності, ініціативи, взаємодопомоги, формування почуття господаря, який відповідає за все. Через шкільне самоврядування відбувається процес підготовки майбутніх активних громадян демократичної держави. Діти - учасники життя, а не сторонні спостерігачі. Вони радіють роботі і виявляють винахідливість у праці, бажаючи взяти на свої плечі важку справу.


Презентація учнівського самоврядування 2015
Презентація шкільної козацької республіки 2016

Немає коментарів:

Дописати коментар